Давньогрецький філософ Діоген Лаертський, жив у III ст. н.е. З його творів можемо почерпнути багато цікавого. Відома його історико-філософська праця “Про життя, вчення і висловлювання знаменитих філософів “у 10-ти книгах. У вступі він подає цікаві міфи про походження філософії. На його думку, засновником філософії, яка зберігалася жерцями та пророками, був Гефест, тотожний нашому Сварогу.
Серед найдавніших філософів Діоген Лаертський називає співця Орфея, який був родом з Фракії. Про нього розповідають, що він був розтерзаний жінками, однак у македонському місті Днеснапис, що він загинув від блискавки: “Музами тут похований Орфей, золотолірний фракієць, уражений Зевса, владаря небес, перуном вогнистим”. 3 праці Діогена дізнаємося про те, що слово філософія вперше застосував Піфагор. В перекладі на нашу мову воно мало б звучати як любомудріс. Себе ж Піфагор назвав філософом (любомудром). Однак, він вважав, що мудрецем може вважатися тільки Бог, а не людина. Тому Діоген вважає філософію не самою мудрістю, а лише любов до до мудрості. Серед дванадцяти найвідоміших мудреців він називає й скіфа Анахарсиса, родом з Північного Причорномор’я. Сподіваємось yашим читачам буде цікаво познайомитися з біографічними відомостями та афоризмами скіфського мудреця.
Діоген Лаертський
Анахарсис, скіф, син Кнура і брат Калуїда, скіфського царя, по матері ж еллін і тому володів двома мовами. Він склав вірші з 800 рядків про скіфські та еллінські звичаї в простоті життя та у війні; а у велеречивості своїй він був такий, шо не від нього пішла приказка “говорити, як скіф”,
Сосікрат говорить, що до Афін він прибув в 48-у олімпіаду, в архонтство Евкрата. Герміпп говорить, що він з’явився до будинку Солона і велів одному з рабів передати, що до господаря прийшов Анахарсис, щоб його бачити і стати, якщо можна, його другом і гостем. Почувши таке, Солон велів рабу передати, що друзів зазвичай заводять у себе на батьківщині. Але Анахарсис негайно знайшовся і сказав, шо Солон якраз у себе на батьківщині, то чом би йому не завести друга? І вражений його винахідливістю, Солон впустив його і, дійсно, став йому кращим другом.
Згодом Анахарсис повернувся в Скіфію; але там через велику його любов до всього еллінського він був запідозрений в намірі відступити від батьківських звичаїв і загинув на полюванні від стріли свого брата, вимовивши такі слова: “Розум оберіг мене в Елладі, заздрість погубила мене на батьківщині”. Дехто ж стверджує, що загинув він при здійсненні грецьких обрядів.
Ось наші про нього вірші:
Після поневірянь далеких
Анахарсис в Скіфію прибув.
Щоб уродженців учити життю на еллінський лад.
Але, не встигнувши
доказати до кінця марне слово,
Поліг він, пернатою стрілою
до світу безсмертних долучившись.
Це він сказав, шо лоза приносить три грона: гроно насолоди, гроно сп’яніння і гроно огиди. Дивно, говорив він, як це в Елладі беруть участь у змаганнях люди майстерні, а судять їх невмілі. На питання, як не стати п’яницею, він сказав: “Мати перед очима п’яницю у всьому неподобстві”. Дивно, говорив він. як це елліни видають закони проти зухвалості, а борців нагороджують за те, шо вони б’ють один одного. Взнавши, що корабельні дошки товщиною в чотири пальці, він сказав, що корабельники пливуть на чотири пальці від смерті. Масло він називав зіллям безумства, тому що, намастившись, борці нападають один на одного як божевільні. Як можна, говорив він, забороняти брехню, а в лавках брехати всім у вічі? Дивно, говорив він, і те, як елліни при початку бенкету п’ють з малих чаш, а з повними шлунками — з великих.
На статуї його написано: “Приборкуй язик, черево, уд”. На питання, чи є у скіфів флейти, він відповів: “Немає навіть винограду”. На питання, які кораблі безпечніші, він відповів: “Витягнуті на берег”. Найдивовижніше, за його словами, що він бачив у еллінів, — це що дим вони залишають в горах, а дрова тягнуть в місто. На питання, кого більше, живих чи мертвих, він перепитав: “А ким вважати пливучих?”
Афінянин докоряв йому, шо він скіф; він відповів: “Мене ганьбиш моєю батьківщиною, а ти – ганьба твоїй батьківщині”. На питання, що в людині добре і погано відразу, він відповів: “Язик”. Він говорив, що краще мати одного друга вартісного, ніж багато невартісних.
***
Галина Лозко
Біографічні відомості про Анахарсиса досить обмежені. Вважають, що по-сколотськи його ім’я було Онохарко (“багатослівний”). За однією з версій, він був сином воєводи сколоті в Кнура (“вепра”). Батько його був людиною могутньої статури та суворої вдачі; мати — еллінка, яку він викупив у работоргівців. Саме мати навчила Анахарсіса грецької мови і привила любов до мудрості. За іншими відомостями, він був родичем (братом) скіфського царя. Складне життя мандрівного філософа сформувало в нього власну систему цінностей, уміння осмислювати події та явища здавалось би з несподіваного боку, що споріднює його погляди з філософською системою українського мислителя Григорія Сковороди, а саме: пізнання істини слід починати з пізнання самого себе, прироловідповідність життєдіяльності людини (“сродна праця”). Є поодинокі відомості про те, що Анахареіс глибоко вивчав властивості чотирьох (п’яти) безначальних стихій: землі, води, повітря, вогню, ефіру. Такими є його роздуми про апейрон (з грецької аре і гоп – безкінечне): “Чотири стихії природи мають щось спільне — апейрон, що містить таємницю Роду. Рано чи пізно все перетворюється на пил. Залишається лише те, що вічне, шо ніколи не виникало, а було завжди, завжди є”.
Термін апейрон впровадив Анаксімандр дія позначення безкінечного в просторі і часі, без’якісного матеріального першопочатку, що перебуває у вічному русі, створюючи протилежності: тепло і холод, внаслідок боротьби яких виникають якісно визначені тіла.
Діодор Сицилійський передає один з Діалогів Анахарсиса з царем Крезом, який запросив до себе мудреців для розмови. Крез спитав, яку з живих істот Анахарсіс вважає найхоробрішою.
— Найдикішу тварину, бо лише вона мужньо помирає за свою свободу, — відповів Анахарсіс.
— А яку з живих істот ти вважаєш найсправедливішою? — знову спитав Крез.
— Найдикішу тварину, бо лише вона живе природним життям, а не за законами. Природа є створіння Боже, а закони встановлені людьми, і буде справедливіше користуватися тим, що відкрито Богом, а не людиною, — відповів Анахарсіс.
—Можливо звірі є й наймудрішими? — засміявся Крез.
—Так! Віддавати перевагу істині природи перед істиною закону — це основна прикмета мудрості, — спокійно відповів Анахарсіс.
Деякі філософські погляди Анахарсіса ми можемо відтворити з розрізнених уривків давніх джерел (переважно це згадки та перекази в працях інших авторів).
Тут подаємо невелику дещицю його афоризмів, які вдалося зібрати.
- Скіфи ніколи не обдурюють.
- Чисті руки сіяча — запорука доброго врожаю.
- Слова приховують правду.
- Тисячі добрих слів не варті одного доброго діла.
- Почуття, думка і слово ніколи не можуть бути одним і тим самим: думка викривлює почуття, а слово викривлює думку.
- У житті майже все залежить від випадку.