Зазвичай ми звикли сприймати ніж, як ріжучий інструмент, робочим елементом якого є клинок-смуга твердого матеріалу (як правило, металу) із лезом на одній або кількох сторонах. Зазвичай так воно і є. Але ніж несе ще й сакральну складову.
Щодня ми користуємося цим предметом практично з самого дитинства. причому використовуємо його у лісі, вдома, на риболовлі, на роботі і т.д. Так само ніж є головним знаряддям для приготування їжі на кухні і взагалі в повсякденному житті ми його часто використовуємо. Ножів безліч і маленькі, і великі, довгі і т.д. Але в сьогоднішній статті поговоримо про те, як користувалися ножем за старих часів.
З давнини ніж був одночасно і зброєю і побутовим предметом. Складно перерахувати всі сфери діяльності, де застосовувався та застосовується ніж: приготування їжі, гончарне та шевське ремесло, виготовлення дерев’яних виробів, полювання.
Крім цього ніж завжди вважався гідним та дорогим подарунком. Адже ножу завжди приписували і сакральні властивості. А застосування цієї зброї часто супроводжувалося особливими ритуалами та змовами.
У давнину чоловік отримував ніж майже відразу після народження. Батько власноруч виковував новонародженому ніж чи замовляв у коваля. Нерідко ніж разом з іншими гострим і твердими предметами: ножицями, ключами, стрілами, камінчиками, зубами тварин, складали в колиску хлопчика. Вважалося, що це забезпечувало силу, витривалість, жорсткість характеру.
Забирали ці предмети з колиски після появи у дитини перших зубів. При першій стрижці волосся у дитини її садили на стіл, зазвичай на кожух, під яким поміщали веретено або гребінку для дівчинки, сокиру або ніж для хлопчика.
Ніж брав участь як оберег у багатьох обрядах, приворотах. Він захищав від нечистої сили, давав силу та впевненість. Ніж не можна давати чужій людині. У повір’ях наших предків ніж був потужним носієм енергії як хорошої, творчої, так і агресивної та руйнівної.
Ніж у бою.
Візантійський літописець Прокоп Кесарійський в 6 столітті писав про озброєння слов’ян: «Щити у воїнів з бичачої шкіри, легкі, і вся зброя легка – списи з міцного дерева…, мечі довжиною в лікоть і короткі ножі, а також піхви для них роблять успішно. » У наведеній цитаті описано бойове екіпірування слов’янського воїна 6 століття. Відомий і той факт, що декількома століттями пізніше ніж не втратив статусу бойової зброї. Відомо, що сильна та боєздатна дружина князя Святослава була озброєна, у тому числі, і за шевськими ножами. Дослідник Марія Семенова пише : « Кожен воїн мав при собі ніж, зручний господарський та похідний інструмент, який, звичайно, міг послужити службу і в бою.
Літописи, однак, згадують їх застосування лише при богатирських єдиноборствах, при добиванні ворога, а також під час особливо завзятих і жорстоких битв». При виклику противника на бій так само використовували ніж. При цьому зброю встромляли в землю або в «матицю», якщо справа відбувалася у приміщенні.
В даний час “бойовими” вчені називають ножі понад 20 см завдовжки.
Бойові ножі:
1 – скрамасакси,
2 – підсайдашний ніж, такий що носився при саадаку,
3 – ніж,
4 – ніж похідний,
5 – кинджали.
Ніж як атрибут чоловічого початку. На Русі бували випадки, коли заборона носіння ножа сприймалася як пряма образа чоловічої гідності. Зазвичай ніж носили на поясі або в халяві чобота. Перший спосіб вважається давнішим.
Під час свят чи обрядів, ніж зазвичай демонстрували, виставляли напоказ. Є думка, що більшість ритуалів, пов’язаних із втиканням ножа в землю, пов’язана з родючістю. Земля матінка, Мати-Сира-Земля уособлювала жіночий початок та родючість. А ніж чи кинджал, відповідно, чоловіче. Ніж, який увійшов у землю, символізував запліднення землі. Недарма на деяких стародавніх фігурках у ідолів дуже чітко зображувався кинджал замість чоловічого дітородного органу.
Але сприйняття землі як жінки, а ножа як символу чоловічого початку було швидше не сексуальним, а епічним, глобальним, що народжує. Ніж за обіднім столом. Недарма на деяких стародавніх фігурках у ідолів дуже чітко зображувався кинджал замість чоловічого дітородного органу. Але сприйняття землі як жінки, а ножа як символу чоловічого початку було швидше не сексуальним, а епічним, глобальним, що народжує. Ніж за обіднім столом. Недарма на деяких стародавніх фігурках у ідолів дуже чітко зображувався кинджал замість чоловічого дітородного органу. Але сприйняття землі як жінки, а ножа як символу чоловічого початку було швидше не сексуальним, а епічним, глобальним, що народжує.Ніж за обіднім столом.
Не менш, а може навіть урочистіше було ставлення до ножа і за столом. Наприклад, хліб різав або хазяїн будинку, або старша жінка. Коли сім’я збиралася за столом, господар чинно, з великою повагою різав хліб, приклавши його грудей.
Заборонялося в давнину, і досі вважається поганою прикметою, їсти з ножа. На столі ніж клали лише лезом до хліба. На ніч усі гострі предмети забиралися зі столу, щоб уникнути сварок та конфліктів.