У В’єтнамі є чому дивуватися. Тут багато речей сприймають і роблять зовсім не так, як прийнято в інших частинах світу. Човни круглі. Загар – потворність. А капелюхи – трикутні, конусні.
Вони вже давно стали символом В’єтнаму. Сьогодні їх носять повсюдно і селяни у далеких селах, і міські модники.
Але звідки взялася традиція трикутних капелюхів? Чому саме така форма тут панує вже тисячоліття?
Конусний капелюх Нон Ла в’єтнамці носять уже 5 тисяч років.
Легенда розповідає, що місцеві жителі страждали від злив, що затягнулися, та загрожувало перетворитися на справжній потоп. Люди не могли займатися своїми справами, обробляти поля.
І у відповідь на їхні молитви з неба одного разу спустилася богиня в капелюсі з чотирьох листів, скріплених між собою. Вона була така велика, що прикрила від дощу всіх людей.
Богиня навчила їх садити в розмоклу землю рис. І показала, як робити капелюхи – конуси.
У В’єтнамі виготовленням цих головних уборів займаються цілі села. Капелюхи – тільки ручної роботи. Спочатку збирається каркас із шістнадцяти бамбукових прутиків, зігнутих у кола. 16 – магічне число, що символізує розквіт юності і краси. Потім на конус кріпиться листя.
Але чому капелюх став таким популярним? Чому залишається у В’єтнамі модним вже 5 тисяч років?
Капелюх Нон Ла
Спочатку Нон Ла справді стали носити селяни у полях. Зливи та спека – це добре для рису та інших місцевих культур. Але працювати під дощем та сонцем важко. Трикутний капелюх як парасолька повністю прикриває не лише голову, а й плечі тінню. Конусоподібний верх створює прошарок, захищає від теплового удару.
Але це не єдина причина популярності капелюха. До того ж його поступово стали носити всі, а не лише селяни на полі.
Навіщо ж Нон Ла в’єтнамцям?
Змії та кокоси
Причин тому безліч. В’єтнамці кажуть, що конус обов’язково потрібний у джунглях. Якщо зверху впаде змія або отруйна комаха, то вона не потрапить за комір або на одяг, а скотиться по похилому полі на землю. Принаймні теоретично.
Також капелюх захистить від прицільного влучення кокосу в голову.
Крім того, засмага в цьому регіоні вважається потворністю.
Але застосування капелюха вже давно вийшло за рамки практичних цілей.
Почитати вірші на парасольці
Нон Ла стала справжнім культурним кодом. На ній малюють краєвиди, пишуть вірші. Варіюються розмір конуса, колір та ширина кольорового краю, деталі обробки.
Справжніми артефактами є капелюхи з сюрпризом. Зовні вони прості. Але між шарами листя розміщені вірші та малюнки. Їх може побачити лише власник на просвіт під сонцем.