А ви знали, що мезоамериканська гра з м’ячем є найстарішим відомим командним видом спорту в світі? Вона практикувалася стародавніми доколумбовими культурами Центральної Америки і відбувалося це майже за тисячоліття до заснування перших грецьких Олімпійських ігор.
Швидка, часто жорстока гра, пов’язана з релігійним ритуалом, учасники змагань часто втрачали життя, а людські жертви були регулярними подіями.
З давніх часів і до іспанського завоювання в 16 столітті цей вид спорту був не просто грою, а основною частиною мезоамериканської культури, в яку грали цивілізації ольмеків, майя та ацтеків.
Насильство в Мезоамериканській грі з м’ячем
Для народу майя він був відомий як Пок а Ток, а для ацтеків — Тлахтлі. Сьогодні вона називається Улама. Мезоамериканська гра з м’ячем була грою, де дія досягла неймовірного рівня насильства навіть за сьогоднішніми мірками. Серйозні травми були звичайними, оскільки гравці пірнали на кам’яні майданчики, щоб утримати м’яч у грі, і закінчували гру закривавленими та в синцях. Коли швидкісний рух важкого м’яча, що летить, вдарив гравця, це може призвести до внутрішньої кровотечі незахищених зон тіла, а іноді навіть до смерті.
Мезоамериканський корт для гри
Вважається, що вона була поширена на південь, аж до Парагваю та на північ, аж до сучасної Арізони, найдавнішим відомим мезоамериканським майданчиком для гри з м’ячем є Пасо-де-ла-Амада в Мексиці, якмий радіовуглецеві показники датують приблизно 3600 років. Це історично поміщає його між культурами мокая та ольмеків і лише через кілька сотень років після того, як ранні мисливці-збирачі оселилися в стабільних житлових громадах.
Найстаріший приклад майданчика для гри в м’яч, знайдений у мексиканському високогір’ї, був виявлений у 2020 році. Це майданчик для гри в Етлатонго, в горах Оахака, на півдні Мексики, і був побудований приблизно в 1374 році до нашої ери.
Було виявлено приблизно 1300 мезоамериканських майданчиків для гри, і майже у всіх головних мезоамериканських містах давнини був принаймні один. У класичному місті майя Чичен-Іца було найбільше – Велике поле для гри з м’ячем, яке має довжину 96,5 метрів і 30 метрів завширшки.
Для порівняння, Церемоніальний корт в Тікалі (сучасна Гватемала) має розміри 16 на 5 метрів – менше, ніж тенісний корт. З іншого боку, ольмекські корти мали розмір сучасного футбольного поля і, якщо дивитися з пташиного польоту, виглядають як прописне «I» з двома перпендикулярними кінцевими зонами зверху та знизу.
Вони були викладені з кам’яних брил і грали на прямокутному майданчику з похилими стінами. Ці стіни часто були оштукатурені та яскраво пофарбовані. Поряд із зображеннями людських жертвоприношень зображувалися змії, ягуари та хижаки, що нагадує про зв’язок із божественним.
Які були правила стародавньої мезоамериканської гри в м’яч?
Точні правила гри невідомі, оскільки наявні докази зібрані з інтерпретацій, зроблених зі скульптур, мистецтва, майданчиків для м’яча та гліфів. Деякі інтерпретації припускають, що гравці були розкидані вздовж майданчика, і м’яч передавався з високою швидкістю. Команди, здавалося, були різного розміру від двох до шести гравців, і метою було вдарити твердий м’яч поперек лінії.
По обидва боки ігрової алеї були дві довгі паралельні стіни, об які відбивався гумовий м’яч, який відбивався від кожної команди. Це схоже на гру у волейбол, за винятком того факту, що гравці повинні були повернути м’яч стегнами, а сітки не було (м’яч мав перетинати лінію). М’яч також потрібно було тримати в русі, не торкаючись землі, а в деяких версіях гри його, очевидно, не можна було бити руками чи ногами.
Пізніше культура майя додала два кам’яні обручі або кільця в центрі двору з обох боків. Коли гравцеві вдавалося протягнути м’яч через кільце, це зазвичай завершувало гру. Очки також нараховувалися, коли гравці суперника пропустили удар у вертикальні обручі, розміщені в центрі бічних стінок. Перемогла команда, яка набрала найбільшу кількість балів.
Обладнаний для гри в небезпечну гру
Великий гумовий м’яч міг важити 1,36-3,63 кг і мав діаметр від 25 до 37 сантиметрів. Він був розміром з баскетбольний м’яч, але м’яч був твердіший всередині і міг важити набагато більше. Через це він може завдати серйозних синців, і якщо вдарити когось у неправильному місці досить сильно, це може призвести до летального випадку.
Згодом гравці почали носити спорядження, щоб запобігти серйозним травмам. Потреби та стиль цього спорядження змінювалися з часом, але найчастіше головні убори чи шоломи носили для захисту голови, ватяні стьобані диски покривали лікті та коліна, а кам’яні пояси, відомі як кокетки, носили навколо талії чи грудей. Ці кокетки або «юго» використовувалися для ударів і передачі м’яча і були вишукано прикрашені.
Релігійні аспекти гри з м’ячем
Мезоамериканська гра з м’ячем бере свій початок у космосі та релігійних віруваннях доіспанських народів. Найпоширеніша інтерпретація бачить м’яч і його рух на майданчику паралельно руху небесних світил на небі. Гра розглядалася як битва сонця з місяцем і зірками, що представляє принцип світла і темряви.
Якщо гра мала особливе релігійне значення, команду, яка програла, можна було принести в жертву. На ілюстраціях з доколумбових книг, таких як Кодекс Борджіа, і на різьблених кам’яних фризах, що прикрашають стіни майданчиків для гри в Чичен-Іца та Ель-Тахін, чітко зображено обезголовлення одного капітана команди іншим гравцем або священиком.
Жертвопринесення гравців у м’яч було тісно пов’язане з небесним циклом сонця та місяця як для майя, так і для ацтеків.
В одному з найважливіших епізодів у «Пополь-Вух» (міф про створення майя) згадується про дві групи важливих богів, які спускаються в підземний світ, щоб змагатися з володарями Першої та Сьомої Смерті, богами Підземного світу, а потім були вбиті та перетворені на небесні тіла.
Жертва програних команд у грі з м’ячем була підтвердженням цього для культури майя, а також аспектом контракту з Підземним світом, який дозволяв сонцю й Місяцю підніматися щодня, доки приносилися жертви.
Коли іспанці прибули до центральної Мексики в 16 столітті, священики та конкістадори записували свої враження від мезоамериканської гри в м’яч. Вони виявили, що серед ацтеків існував сильний зв’язок між грою з м’ячем і обезголовленням. Ернандо Кортес приписав карту Теночтітлану і назвав поле для м’яча Цомпантлі (ацтекське слово означає «стійка для черепів»). На цьому конкретному місці були знайдені тисячі черепів .
Іспанці заборонили гру через її язичницькі конотації, поклавши край тисячолітній традиції спорту.
Улама – сучасний погляд на стародавню гру
Але сьогодні люди в Мексиці все ще грають у варіант гри, яка була популярною у їхніх предків. Ця гра називається Улама, у неї грають в кількох громадах мексиканського штату Сіналоа. Улама де Бразо грають на півночі Сіналоа. Дві команди по три особи стикаються один з одним, і замість стегон гравці б’ють по м’ячу передпліччям, які захищені накладками.
Улама де Кадера знаходиться на півдні Сіналоа. У цій версії гри з м’ячем команди, як правило, складаються з п’яти або більше, і в цьому випадку для переміщення м’яча використовується традиційне стегно.
Інша версія гри, Ulama de Palo, відрізняється тим, що гравці користуються дерев’яною ракеткою. Ця гра була пережитком минулого, поки її не відродили в 1980-х роках.
Автор Браян Хілліард