Чотири древні бронзові тарани, кожен з яких важить колосальні 200 кг, були витягнуті з римських кораблів, що затонули біля берегів Сицилії в 241 році до нашої ери. Спочатку прикріплені до носа військових кораблів, тарани використовувалися проти карфагенського флоту під час битви при Егатах, що завершила Першу Пунічну війну.
Цей конфлікт між фінікійцями та римлянами, який вівся у водах Сицилії та Північної Африки, тривав 23 роки і вважається найтривалішою військово-морською війною давнини. Про це пише Файна сторінка.
Кожен колись блискучий таран може похвалитися трьома лезами з кожного боку, якими можна було б спробувати розколоти дерев’яні корпуси ворожих кораблів. Пошкодження, виявлені на деяких таранах, дозволяють припустити, що кораблі зіткнулися віч-на-віч у зіткненнях, які, за словами дослідників, мали бути «дуже жорсткими». За деякими даними, римлянам удалося потопити 50 карфагенських кораблів.
Тарани були не єдиною підводною знахідкою, виявленою влітку у цьому районі. Там також було знайдено уламки трьох торгових суден, усі з яких було завантажено великою кількістю керамічних посудин.
Археологічні роботи проводилися під керівництвом Сицилійського підрозділу морської археології у тандемі з американською некомерційною організацією RPM Nautical Foundation.
Згідно грецьким історикам Полібію та Діодору з Сицилії, битва при Егатах відбулася у водах навколо Егадських островів 10 березня 241 до н. е. Карфагенський флот очолював Ганнон (за деякими даними син Ганнібала), який раніше надавав підтримку полководцю Ганнібалу Гіско під час облоги римлянами Агрігента на південному узбережжі Сицилії в 262 році до нашої ери. Римськими військами командував претор Квінт Валерій Фалто, який замінив свого начальника, Гая Лутація Катула, пораненого під час облоги Дрепани (відомої сьогодні як Трапані) у 249–241 роках до нашої ери. Після того, як Катул посилив облогу, карфагеняни були змушені послати флот для підтримки міста – і саме його нещодавно посилений римський флот перехопив і розбив у битві під Егатами.
Місце битви було ідентифіковано ще 2010 року італійським археологом Себастьяно Туса, після того, як місцевий рибалка витягнув таран, що залишився після конфлікту. З того часу було знайдено ще 25 таранів.
Є відомості про те, що римляни потопили 50 карфагенських суден і захопили ще 70, хоч і ціною 30 власних кораблів і пошкоджень ще 50. Вважається, що спочатку флот з обох боків налічував близько 200 суден.
Перемога у битві – це заслуга більшої маневреності римських кораблів, яка дозволяла їм таранити кораблі супротивника. Вчені вважають, що кораблі намагалися протаранити один одного боком. А те, що на багатьох виявлених таранах є серйозні пошкодження, дозволяє говорити про те, що зіткнення були дуже жорсткими.
Вважається, що римляни скинули свої щогли та якорі, щоб полегшити свої кораблі, на яких можна було веслувати, перш ніж вступити в бій з карфагенським флотом. Такі якорі підняли з морського дна. Навпаки, карфагенські судна були завантажені припасами, які вони мали намір вивантажити в портах Дрепана і Лілібей (сьогодні відомий як Марсала) до того, як вступити в бій з римським флотом. Крім того, вони були погано укомплектовані, оскільки не змогли забрати морську піхоту із Сицилії, як це було заплановано.
Свідчення також говорять про те, що римляни могли бути трохи дисциплінованішими, коли справа доходила до будівництва їхнього морського озброєння. Археологи пояснили, що карфагенські тарани, які можна відрізнити за написами, що містяться на них, присвячених богу морів Баалу, були зроблені гірше, ніж римські. А на римській зброї був напис судді, що підтверджує, що вона була виготовлена відповідно до правил і відповідала стандартам.
Решті вже незначної частини карфагенського флоту вдалося втекти завдяки зміні вітру. Після битви Карфаген зажадав миру, в рамках якого він передав Сицилію римському контролю – поряд із виплатою значних репарацій – відповідно до так званого Лутатієвого договору.
Три виявлені торгові судна, що затонули в цій битві, були знайдені серед Егадських островів, недалеко від острова Устика і біля узбережжя Ізола-делле-Фемміне. Вони були завантажені амфорами. Причому на борту одного із них було знайдено одразу близько 200 таких посудин, частина з яких досі містила сліди вина.
Друзі, наша команда створила чудовий проект і нам життєво необхідна ваша підтримка: будь ласка, підпишіться на канал у телеграмі, там ви зможете не тільки насолодитися цікавими статтями, які пубілкуватимуться лише тут.
Не лякайтеся, підписників там ще зовсім мало, ми віримо, що зможемо створити свою велику команду поціновувачів цікавого і прекрасного. Цінуємо кожного, окреме спасибі всім, хто підпишеться!