Як один з найбільш завантажених внутрішніх водних шляхів у світі, озеро Ері пережило більше, ніж свою частку катастроф і трагедій. Хоча це друге найменше з п’яти Великих озер, під його водами затонула величезна кількість кораблів, за оцінками деяких археологів та істориків , можливо, до 2500 .
Ads By AdnimationМексиканський проект “Трен Майя” відкриває незліченну кількість нових місць і поховань
Наразі було знайдено та ідентифіковано лише 277 цих розбитих суден. Але до цього списку постійно додаються нові відкриття, оскільки підводні дослідники починають пошуки з повітря та води з обох боків американсько-канадського кордону.
У невеликому внутрішньому морі багато корабельних аварій
Озеро Ері вперше виникло як важливий транспортний шлях у Північній Америці у 18 столітті. Озеро охоплює територію від західного Нью-Йорка до північного Огайо та південного Мічигану, що означало, що воно забезпечувало швидкий доступ до внутрішньої території для торговців і дослідників із початкових 13 американських колоній і штатів.
Ймовірно, було багато човнів і кораблів, які затонули в озері Ері в 17-18 століттях. Але більшість із цих суден були досить малими, що ускладнювало пошук сучасним підводним дайверам . У результаті пошуково-відновлювальні роботи були зосереджені на кораблях, які затонули на дно озера Ері в 19 і 20 століттях.
Мабуть, найпомітнішим відновленням корабельної аварії на озері Ері є те, що сталося всього шість років тому. Саме тоді Національний музей Великих озер у Толедо, штат Огайо, оголосив, що корабель, загублений на озері Ері 186 роками тому, нарешті знайдено.
У вересні 1829 року судно довжиною 47 футів (14 метрів) під назвою Lake Serpent вирушило з Клівленда до острова Каннінгема, що знаходиться за 55 миль (88 кілометрів) від нього. Заповнивши трюм корабля вапняковими валунами, вони вирушили у зворотну подорож до Клівленда. Але охоплений несподіваною бурею, корабель затонув десь по дорозі додому, і його більше ніколи не бачать і не чути.
Або принаймні до 2015 року. Все змінилося, коли Том Ковальчек, фахівець з дистанційного зондування з археологічної групи Cleveland Underwater Explorers (CLUE), помітив щось незвичайне під час сканування ділянки дна озера поблизу острова Келліс (сучасна назва острова Каннінгема). Коли водолази CLUE досліджували, вони знайшли залишки невеликої дерев’яної шхуни, яка, очевидно, була досить старою.
Водолази знайшли два докази, які ідентифікували корабель як озерного змія . По-перше, вони виявили складну різьблення змії на носі судна , що відповідає тому, що в історичних записах свідчать про озерний змій . По-друге, вони знайшли кілька вапнякових валунів, які все ще лежали в трюмі корабля, того типу, який все ще добувався з островів озера Ері наприкінці 1820-х років (вапняк видобувався у вигляді блоків, починаючи з 1830-х років).
На даний момент озеро Serpent є найстарішим кораблем, знайденим з озера Ері. Однак це не єдине судно 19-го століття, яке перевозило вапняк, яке було знайдено на дні озера поблизу острова Келліс.
У 2018 році Національний музей Великих озер оголосив, що дайвери виявили останки Маргарет Олвілл , 554-футового (169-метрового) корабля, який затонув у 1899 році в результаті сильного шторму. Його трюм також був заповнений вапняк добувався з острова Келліс, коли непередбачувана погода озера Ері призвела до його загибелі.
Ще однією гарячою точкою для підводних археологів, які досліджують озеро Ері, є прохід Маніту . Ця напівзрадницька ділянка води знаходиться недалеко від берега Траверс-Сіті, штат Мічиган. У 19 столітті він забрав життя багатьох людей і багатьох кораблів, які перевозили пиломатеріали з одного порту в інший.
Тут прозора вода дозволяє легко помітити кілька з цих корабельних уламків зверху. Сюди входять затоплені останки Джеймса Макбрайда , 121-футового (37-метрового) судна, яке було втрачено під час сильного шторму в 1857 році.
Слід підкреслити, що це лише невелика вибірка уламків кораблів, які були знайдені в озері Ері. Гігантські Великі озера , які мають припливи, погоду та хвилі, подібні до тих, що утворюються в океанах планети, є синонімом корабельних аварій. Але навіть серед своїх супутників озеро Ері виділяється.
«Ми вважаємо, що озеро Ері має більшу щільність корабельних уламків, ніж практично будь-де в світі — навіть у Бермудському трикутнику», — сказав співзасновник CLUE Кевін Магі, інженер дослідницького центру Гленна НАСА, у публікації NASA Earth Observatory .
Озеро Ері та його роль у заселенні Північної Америки
Озеро Ері, назване на честь перших індіанців, з якими зіткнулися європейські дослідники в 17 столітті, було заселено на протилежних сторонах американцями та британцями (перші британські канадці).
Насправді це було останнє з Великих озер, яке було досліджено та використано як транспортний коридор, головним чином через опір могутньої Конфедерації індіанських ірокезів європейській діяльності в регіоні. Цей опір з часом зник, оскільки населення ірокезів було знищено в результаті їхніх контактів з європейськими народами та поселенцями.
Озеро було місцем важкої війни під час війни 1812 року, яка велася між нещодавно незалежними Сполученими Штатами та Британською імперією. Принаймні деякі з уламків кораблів, які зараз засмічують дно озера, могли бути суднами, які були затоплені під час цього запеклого конфлікту, хоча досі жоден з цих кораблів так і не було знайдено.
У післявоєнну епоху відносини між американцями та британськими канадцями значно потеплішали, і з цього моменту озеро Ері безпечно переправлялися кораблями з обох боків американо-канадського кордону.
Зростаюча урбанізація вздовж кордонів озера спричинила різке збільшення морської торгівлі та рибальства в 19 столітті, що не дивно призвело до величезного зростання кількості зареєстрованих корабельних аварій. Це було задовго до того, як були розроблені технології прогнозування погоди, і до того, як бездротове мовлення дозволило наземним спостерігачам видавати попередження кораблям, які можуть бути в небезпеці. Отже, багато кораблів були розбиті масивними хвилями, викликаними раптовими штормами протягом 19 століття на всіх Великих озерах, причому озеро Ері, ймовірно, постраждало від найвищого рівня жертв.
Проблеми підводної археології в озері Ері
Хоча 80 або більше відсотків кораблів, які, як вважають, займають місця на підводному кладовищі озера Ері, ще не виявлено, археологи знають, що багато (можливо, більшість) ніколи не будуть знайдені.
Загалом, уламки в озері Ері залишаються близько до поверхні, оскільки саме озеро є відносно неглибоким. Це класичний приклад двосічного меча: хоча він полегшує помітити уламки з поверхні чи повітря, він також піддає затонулі кораблі більш потужним ерозійним силам, таким як сильніші течії та тепліші води.
«Чим дрібніше вода, тим менша ймовірність, що її знайдуть [у тому ж стані, як і коли] вона затонула», — сказав Смітсонівському журналу Кріс Гіллкріст, директор Національного музею Великих озер . «На острові Келліс у 15 футах води знайшли уламки кораблів, і це млинці».
На глибині 205 футів сер CT Van Straubenzie вирізняється найглибше затонулим судном, коли-небудь знайденим на дні озера. Корабель зіткнувся з пароплавом 27 вересня 1909 року приблизно за 8 миль (13 кілометрів) на схід від Лонг-Пойнт, Онтаріо, і швидко зник глибоко під поверхнею озера. Незважаючи на велику глибину, підводні дайвери врешті-решт знайшли корабель, і хоча вони знайшли його вкритого ракушками, загалом він був у чудовому стані.
У такому випадку вплив ерозійних сил мінімальний, а умови для збереження ідеальні.
«Одна з чудових речей про озеро Ері та Великі озера [глибші] корабельні аварії — це те, наскільки добре вони збережені завдяки холодній прісній воді», — пояснив Кевін Магі. «Уламки в солоній воді відразу починають кородувати. У Великих озерах можна знайти старі дерев’яні кораблі, яким сотні років, які виглядають так, ніби щойно затонули».
Зусилля розкрити таємниці кладовища озера Ері, ймовірно, триватимуть нескінченно, оскільки підводні археологи продовжують досліджувати глибини водойми з довгою і часто трагічною історією.
Натан Фалде