Головне Минуле

Вчені розгадали секрет артефактів 4000-річної давності, це змінює історію людства

У 2001 році ринок старожитностей просто наповнили рідкісні археологічні артефакти, здавалося б, з нізвідки. У продажу виявилися унікальні ювелірні вироби, зброя, тонко оброблена кераміка – з надзвичайною майстерністю і чудовими інкрустаціями з сердоліку і лазуриту. Ці дивовижні твори представляли собою неймовірно складну символіку і були прекрасно виконані.

Дані про ці загадкові старожитності були мізерними і, в кращому випадку, розпливчастими. Розгадка виявилася для вчених настільки несподіваною, що здатна внести зміни в історію людства.

Таємничі артефакти

Дані, надані інтернет-сайтами і аукціонними будинками не могли внести ясність в питання звідки ж узялися всі ці артефакти. Їх походження часто згадувалося як «із Середньої Азії». Спочатку фахівці припускали, що ці вироби були роботою досвідчених фальсифікаторів. Подібна версія не витримала перевірки. У міру того, як в наступні місяці на ринку з’являлося все більше старожитностей, вчені почали припускати, що вони цілком можуть бути справжніми. Експерти запідозрили, що всі ці предмети походять із недокументованих місь, які їм поки невідомі.

У 2001 році ринок старожитностей наповнили археологічні рідкості невідомого походження.

У 2002 році іранській поліції вдалося розкрити цю таємницю. Скоординоване розслідування привело до арешту кількох торговців людьми і конфіскації безлічі артефактів. Ці об’єкти готувалися до відправки з Тегерана, Бендер-Аббаса і Кермана покупцям по всьому світу. Слідчі виявили, що походження більшості цих предметів можна простежити до місця в долині річки Халіл. Це знаходиться приблизно в сорока кілометрах на південь від Джірофта, віддаленого і мирного міста на південному сході Ірану, недалеко від Перської затоки.

Джірофт

несподівана розгадка

Але звідки ж узялися всі ці загадкові артефакти? У той час вчені знали, що в цьому районі немає місць розкопок. Пояснення виявилося неймовірно простим і дуже несподіваним. Справа виявилася в тому, що в 2001 році біля Джірофта сталася велика повінь. Вона оголила руїни стародавнього некрополя, що належить культурі бронзового століття, яка процвітала поряд з Месопотамією.

Повінь призвела до того, що річка Халіл вийшла з берегів і розмила всі прилеглі землі. В результаті оголилися залишки стародавнього кладовища. Місцеві жителі і мародери швидко усвідомили важливість знахідки і почали збирати і продавати знайдені артефакти.

Стародавня зброя, конфіскована у мародерів поліцією.

Повна значимість відкриття стала яснішою після того, як археологи провели офіційні дослідження місцевості. Вони виявили, що ця загадкова недокументована досі культура належить до бронзового віку. Їй майже п’ять тисяч років! Мародери розграбували тисячі могил в некрополі. Вони викрали тисячі артефактів і по-варварськи пошкодили це місце. Археологи ж були сповнені рішучості вивчити те, що залишилося.

Фахівці з’їхалися сюди з усіх кінців планети, щоб приєднатися до іранської команди. Вони були налаштовані максимально захистити якомога більшу частину відкритої ділянки і розкопати прилеглі райони, щоб більше дізнатися про цю давню культуру і її людей.

Розкопки Джірофта.

Нова стара культура

У лютому 2003 року під керівництвом іранського археолога Юсефа Маджідзаде почалися розкопки. Вони тривали кілька років. Команда Маджідзаде визначила головний некрополь, який вони назвали Махтутабад. Фахівці вважають, що більшість початкових знахідок і артефактів сталося саме з цього місця. На жаль, дуже багато було розграбовано. У трьох кілометрах на захід від некрополя археологи намітили для подальшого вивчення два великих штучних кургани, що височіли над рівниною.

Ці два кургану були названі Південний Конар Сандал і Північний Конар Сандал. У них виявилися залишки двох великих архітектурних комплексів. Північний курган включав в себе культову споруду, а південний – залишки укріпленої цитаделі. Біля підніжжя курганів, похованих під багатометровим шаром наносів, були залишки невеликих будівель. Археологи кажуть, що ці два кургани колись були частиною досить великого єдиного міського поселення.

Висновки вчених були несподіваними.

Попередні висновки Маджідзаде з наявних часткових даних справили велике враження на наукове співтовариство. Деякі вчені, в першу чергу американський археолог Оскар Уайт Мускарелла, сильно засумнівалися в них, викликавши люті академічні дебати. Критики були стурбовані тим, що початкове розграбування артефактів на цьому місці ускладнило точну оцінку їх віку та автентичності. Незважаючи на всі розбіжності, робота на іранському об’єкті тривала. Перший етап розкопок на цьому місці тривав до 2007 року.

Первісна картина древньої могутньої цивілізації Джірофта стала яснішою. Маджідзаде опублікував результати дослідження. У них він писав про те, що цей міський центр був заснований на місці Джірофта ще в кінці п’ятого тисячоліття до нашої ери. Його оптимістичний висновок свідчив, що цей регіон був неймовірно розвинений. Його центр знаходився в долині річки Халіл, де переважали великі пам’ятники з монументальною архітектурою, значні площі ремісничого виробництва, житлові квартали і великі кладовища.

Археологи виявили відмінні предмети – деякі практичні, деякі декоративні, а інші священні. Предмети часто представляли собою різьблені напівкоштовні камені, такі як кальцит, хлорит, обсидіан і лазурит. Жителі цього міста, схоже, підтримували тісний контакт з містами Месопотамії. Це регіон, який був розташований між річками Тигр і Євфрат (територія сучасного Іраку). Копіткі розкопки Південного Конара Сандалу показали, що цитадель там колись була оточена монументальною цегляною стіною і мала кілька кімнат. Радіовуглецевий аналіз показав їх вік між 2500 і 2200 роками до нашої ери.

Розкопки на території Джірофта припинилися на цілих сім років і поновилися лише в 2014 році. Іранські археологи знову повернулися на це місце. Вчені з Італії, Франції, Німеччини та інших країн взяли участь в цих нових розкопках, які відкрили ще більш детальну інформацію про жителів Джірофта бронзового століття.

При розкопках, незважаючи на руйнування, було виявлено безліч дивовижних артефактів.

Мистецтво і література

Археологи були дуже схвильовані, виявивши таку велику складність і неймовірну красу творів мистецтва, знайдених на території Джірофта. Декоративна іконографія, присутня на сотнях посудин, багата майстерно виконаною символікою і демонструє приголомшливу подібність з іконографією месопотамской традиції. Зображення скорпіонів, знайдені в Джірофті, перегукуються із зображеннями людей-скорпіонів, зображених в царському некрополі в Урі (середина третього тисячоліття до нашої ери). Люди-бики Джірофта нагадують людину-бика Енкіду з аккадського епосу про Гільгамеша. Паралелі настільки очевидні, що передбачається, що ці дві культури можуть мати спільну культурну спадщину.

Найбільш вражаючі повторювані характерні зображення перевернутого бика з ширяючим над ним орлом і битв між орлами і зміями. Ці два мотиви з’являються на багатьох посудинах, знайдених в Джірофті. Вони виразно викликають в пам’яті один з найвідоміших месопотамских міфів – про Етан. Це міфічний король-пастух Кіша, який згадується в списку шумерських царів як перший верховний правитель.

Цей міф – це один з найскладніших і захоплюючих оповідань того раннього періоду. У ньому розповідається про те, як Етана шукає спосіб піднестися на небеса. Він хоче отримати якусь чарівну рослину, яка дозволить його дружині народити спадкоємця. В цей самий час в бій вступають орел і змія. Вони колись були союзниками, але орел з’їв потомство змії. Після цього вони стали смертельними ворогами. Змія мстить орлу, залишаючи його помирати в ямі. За порадою бога сонця Шамаша, Етана рятує орла. В знак подяки птах відносить Етану на небеса, щоб забрати таку необхідну тому рослину.

Мотив всесвітнього потопу, центральний для шумерів і вавилонян, також іноді з’являється в деяких зображеннях Джірофта. Італійський археолог Массімо Відаль в своїй роботі над однією зі знайдених ваз, зазначив: «На вазі стоїть на колінах персонаж що тримає двіх зеби, голови яких виробляють хвилі. З хвиль піднімається гора. Інший персонаж з божественними символами Сонця і Місяця піднімає щось схоже на веселку, за якою ми можемо бачити виступаючі ланцюги гір. Створюється чітке враження того, що зображення розповідає древній міф про великий потоп».

Табличка з еламітським шрифтом.

У одного з входів в цитадель Південного Конара Сандал вчені знайшли фрагмент обпаленої глиняної таблички з написом. Пізніше були знайдені ще три таблички з письмовими текстами, написаними двома різними системами письма. Ким би не були ці люди, у них була своя система письма. Одна з них схожа на так званий лінійний еламітський шрифт, який використовався в містах королівства Елам на кордоні з Месопотамією. Інший шрифт мав геометричну форму і раніше не зустрічався. Очевидний висновок з двох знахідок полягає в тому, що цивілізація в Джірофте була грамотною.

Глиняні таблички мали тексти, написані в двох системах письма.

Ідеї ​​ідентифікації

Маджідзаде, вивчивши величезну колекцію конфіскованих археологічних знахідок, висунув інтригуючу гіпотезу. Грунтуючись на своїх спостереженнях за цим місцем і дослідження стародавніх месопотамських клинописних текстів, вчений вважає, що цивілізація Джірофта – це Аратта. Земля, багатство якої славилося в численних шумерських віршах. Стародавній текст описує конфлікт між Араттою і месопотамским містом Урук. В оповіданні Аратта казково багате і красиве місце: «Зубці із зеленого лазуриту. Стіни міста височать над рівниною. Вони викладені з яскраво-червоної цегли. Глина якого зроблена з олов’яного каменю, викопаного в горах ».

Маджідзаде наполягає на тому, що географічне положення цього місця, велика кількість напівкоштовних каменів і високий ступінь цивілізованості – це фактори, які свідчать про те, що це легендарна Аратта. Скептики критикують теорію Маджідзаде за відсутність переконливих доказів. Немає ніяких документальних свідчень того, що це міфічне царство існувало де-небудь за межами шумерських поем. Багато істориків вважають Аратту просто міфом бронзового століття.

Вчені вважають, що знайдена культура – це міфічна Аратта.

Інші вчені припускають, що цивілізація біля Джірофта може відповідати древньому королівству Мархаші. У цій теорії є текстове підтвердження. По-перше, це літопис царів Аккада. У текстах Месопотамського імперії докладно описуються славні аккадскі подвиги під час боротьби проти могутньої держави на іранському нагір’ї. 

В одному з цих текстів дуже докладно розповідається епілог конфлікту: «Рімуш (цар Аккада) переміг в битві Абалгамаша, царя Мархаші. Коли він завоював Елам і Мархаші, він взяв 30 золотих копалень, 3600 срібних копалень і 300 рабів чоловічої і жіночої статі». Є тверді докази того, що місто Аккад існувало між 2350 і 2200 роками до нашої ери. Оскільки Мархаші був сучасником Аккада, його також можна датувати тим часом. Цей період повністю узгоджується з даними розкопок Джірофта. На відміну від Мархаші, Аратти не можна ототожнювати з конкретним періодом. Але наскільки ж приваблива ця версія!

Древнє аккадское царство.

Нікому і не снилося, що з пісків настільки віддаленого і посушливого регіону, який багато хто вважає малоймовірним місцем для розвитку складної цивілізації, може виникнути витончена культура. Розкопки ведуться вже майже два десятиліття. Вже здійснені численні відкриття. Їх ретельний аналіз дозволить з часом внести корективи в історію. Адже з 1869 року, коли були виявлені залишки шумерської культури, Месопотамія вважається колискою цивілізації. Але чудові відкриття Джірофта вимагають переоцінки цієї історичної інтерпретації.

Редакція може не поділяти думки авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації в матеріалах із посиланням на зовнішні джерела. Роміщення цієї публікаці на інших сайтах без відкритого активного посилання на LikeMe заборонено.