Ще за часів Данила Галицького у мальовничому Спасі на Коломийщині монахи лікували хворих місцевими травами. Їхню благородну справу сьогодні продовжує Михайло Стовпюк – засновник і керівник унікального кооперативу «Чиста флора». Після опанування в Чернівецькому національному університеті ім. Ю. Федьковича біологічного фаху, почав ретельно вивчати народну медицину, шукати шляхи її впровадження на наукових засадах.
Спочатку в маленькому цеху сушили зілля, яке власноруч переробляли і фасували. Згодом появилася невеличка пакувальна лінія. В 2011 році сімейний кооператив «Чиста флора» вже отримав офіційну реєстрацію. Під час сезону в ньому задіяні майже двісті заготівельників із різних регіонів. На Коломийщині вони заготовляють глід, терен, липу, малину, мелісу, а високогірні трави й ягоди – заготівельні пункти Верховинського та Рахівського районів. Кооператив окремо вирощує лікарську ромашку, малину, лохину, м’яту, мелісу, спельту для унікальних напоїв. Мають пересувні сушильні комплекси, які не потребують ні електроенергії, ні якогось особливого обслуговування, багато стаціонарних сушарок.
«Чиста флора», каже Михайло Стовпюк, – технологічно складне виробництво. Важливе не лише технічне забезпечення, треба враховувати сезонність багатьох трав та ягід. Тому розробили унікальну методологію заготівлі: спочатку на місцях погоджують умови, територію, ліміт збору, сплачують податок, встановлений місцевим самоврядуванням. Вчать заготівельників, скільки й чого зібрати, аби зберегти потенціал рослин на наступні роки. Налагодили співпрацю з МБФ «Добробут громад» Міжнародної Благодійної Фундації «Хайфер Проджект Інтернешенл». Отримали грант, закупили перше якісне обладнання для джемів і варення, сушильні барабани. Згодом у рамках конкурсу «Село: Кроки до розвитку» виграли мікрогрант від Миронівського хлібокомбінату на розвиток господарства і закупівлю обладнання. «Головна мета кооперативу, – зізнається Михайло Стовпюк, – стати інноваційним навчальним центром. Представники територіальних громад, які приїжджають до нас, мають бачити весь закритий цикл: сушіння лікарських рослин, подрібнення, переробку, фасування, пакування». А ще тут виготовляють унікальний для України продукт: медове драже, у складі якого мед, пилок, сублімовані ягоди. Продукцію в сувенірному пакуванні продають через рекреаційно-туристичні зони, а також у Канаді, США, Прибалтиці, Фінляндії.
Михайло Стовпюк – активний генератор ідей, створив команду молодих креативних фахівців, які втілюють їх у життя. Вони завжди йдуть у ногу з часом. Охопили всю Україну, немає такого місця, де б не було їхньої продукції, співпрацюють із фермерськими еко-магазинами. Наразі виношують ідею забезпечити дрібним фермерам вхід до великих торговельних мереж на своїх умовах.
Михайло Стовпюк має стратегію розвитку нашого регіону. Він переконаний: треба показувати свій місцевий регіональний стандарт. Усі місцеві бренди мають бути пріоритетними, а відповідний центр – надавати потужну маркетингову підтримку. Треба вміти гарно показати світу продукцію, бо інакше про неї ніхто не дізнається. А показати є що: цілющі рослини, одяг, унікальна вишивка, яка має код всесвіту тощо. Михайло працює також над проєктом сучасних туристичних шляхів, щоб завдяки їм показувати древність української цивілізації: від початків трипільської культури, римських курганів, Древньої Русі…
Кредо Михайла Стовпюка: треба рухатися вперед, іти в ногу з часом, швидко модернізуватися, шукати шляхи розвитку, створювати належні умови, і знову робити крок уперед.