Прізвище цієї людини, яка створила двигун внутрішнього згоряння, можна побачити на АЗС в будь-якій країні світу. Але лише небагатьом людям відомі факти з його біографії. А зникнення Рудольфа Дизеля в кінці вересня 1913 року і зовсім стало однією із найбільших загадок 20 століття, не розкритих і до цього дня.
На початку життєвого шляху
Рудольф Дизель народився 18 березня 1858 року в Парижі. Його батьком був Теодор Дизель, німецький іммігрант, який перебрався до Франції і відкрив там невелику палітурну майстерню.
Згодом сім’ї майбутнього винахідника довелося ще раз переїжджати: в 1870 році під час франко-пруської війни вона перебралася до Лондона. Вже звідти батьки відправили Рудольфа, якому виповнилося 12 років, до Німеччини, в Аугсбург, де він повинен був жити у бездітних родичів до закінчення війни.
Дядько, в сім’ї якого він жив, професор Королівського Земського училища, в 1871 році допоміг племіннику вступити до цього навчального закладу, який Рудольф через два роки відзнакою і закінчив.
Далі його шлях лежав у нещодавно відкриту Технічну школу, а вже звідти – в мюнхенський Королівський Баварський Політехнічний інститут.
Перші дослідження
Переїзд в Мюнхен зіграв знакову роль в житті Рудольфа Дизеля. Саме там він познайомився з професором Карлом фон Лінде, який запропонував молодому вченому посаду директора паризького філії належної йому фірми.
Саме фон Лінде був тим, хто зацікавив Дизеля проблемою розробки нових теплових двигунів. Рудольф настільки захопився їх розробкою, що за наступні десять років життя створив сотні розрахунків і креслень.
Фантазія Дизеля була безмежною: він займався розробкою як крихітних моторчиков для прядок і швейних машин, так і гігантських апаратів, що працюють на сонячній енергії.
Але головна мета, яку поставив перед собою вчений – створення двигуна, ККД якого склав хоча б 10-12% і перевершував вже існуючу парову машину, так і залишалася довгий час недосяжною для нього.
Здійснення мрії
Одного разу Рудольф Дизель вирішив спробувати поекспериментувати зі стисненим повітрям. І, до його захоплення, такий двигун не тільки володів більш високим ККД, а й був економніший, так як працював на недорогому паливі.
23 лютого 1893 року в берлінському імператорському патентному бюро винахідник отримав патент №67207 на “новий раціональний тепловий двигун”.
Уже перші випробування винаходу Дизеля стали справжньою сенсацією для інших інженерів. З цього-то часу і бере початок тріумфальне поширення “дизелів” по всьому світу.
Власники безлічі фірм купували у винахідника право на будівництво таких моторів і це було недешевим “задоволенням”.
Так, Адольфус Буш з Міссурі заплатив Рудольфу Дизелю мільйон німецьких марок за дозвіл виготовляти їх у себе в Америці.
Другий мільйон Дизель заробив, підписавши контракт з фірмою МАН, а третій – уклавши угоду з Хайремом Персі Максимом, англо-американським виробником зброї і автомобілів.
Всесвітнє визнання і загадкове зникнення
Зрештою, накопичивши шість мільйонів марок, Дизель припинив дослідження і зайнявся комерцією. Він був засновником підприємства з будівництва електропоїздів, скуповував і перепродував різні фірми і нафтоносні ділянки і навіть фінансував католицькі лотереї.
У 1900 році на Всесвітній виставці в Парижі двигуну Дизеля був присуджений Гран прі. І це – при тому, що ще жоден мотор такої системи до цього часу не був проданий.
Життя видатного винахідника обірвалася загадково і трагічно. 29 вересня 1913 року його відплив з Антверпена в Лондон на борту пароплава “Дрезден”. А вже в ніч на 30 вересня безслідно зник. На палубі корабля члени команди виявили його плащ і капелюх, тоді як каюта була порожньою.
На наступний день рибалки витягли з моря тіло багато одягненого чоловіка, але через те, що раптово почалася буря, не змогли доставити його в порт і кинули в море, знявши перед цим з нього персні. Коли їх показали синові винахідника, той заявив, що кільця і справді належали його батькові.
Версії смерті або зникнення
Здавалося б, на цьому і можна було б вважати розслідування обставин загибелі вченого завершеним, якщо б не одна загадкове обставина.
Справа в тому, що в журналі реєстрації пасажирів “Дрездена” Рудольф Дизель не значився і це стало причиною появи найрізноманітніших версій його смерті або, можливо, зникнення.
Були висунуті припущення, що Дизеля “прибрали” наймані вбивці, які працюють на його конкурентів або на іноземні держави, які не бажають допустити установки його двигунів на підводні човни ворожих держав. У числі можливих “замовників” називалися імена німецьких вугільних монополістів, стурбованих розвитком нафтової промисловості. Прозвучали і гіпотези, згідно з якими Рудольф Дизель покінчив з собою або ж був викрадений.
Як би там не було, але таємниця зникнення цього видатного винахідника так і залишилася загадкою, чи не розгаданою по теперішній час.