Минуле

А ви знали що в Америці влаштували сотні аваpiй паровозів заради розваги?

У дитинстві у багатьох була іграшкова залізниця з поїздом на батарейках. Навряд знайдеться хтось із володарів такої забавки, хто не влаштовував на цій залізниці аварії. 

В кінці XIX – початку XX століття таких іграшок не було, і кілька персонажів, про яких піде мова в цій статті, заради розваги і вражаючого видовища організували десятки справжніх залізничних катастроф, які знищили сотні локомотивів.

Контрольовані аварії на залізниці були вельми популярним видовищем в США на початку XX століття. Одна з перших таких залізничних катастроф була організована в 1895 році в штаті Огайо агентом з продажу залізничної техніки А. Л. Стрітер.

Надалі сценарій зіткнення, придумані Стрітером стали із невеликими варіаціями використовуватися майже у всіх подібних шоу.

Як відбувалося зіткнення

Як правило, організатори видовища монтували невелику залізницю довжиною від 550 метрів до 1,6 кілометра, на кожному з кінців якої розміщували паровози.

Коли машиністам давали зелене світло, локомотиви почали рух з максимальною тягою назустріч один одному.

Перед тим, як поїзди стикалися, машиністи на очах у здивованих глядачів, які зібралися подивитися на незвичайне видовище, вистрибували з локомотивів.

Підготовка паровозів до шоу.  Джерело зображення: Університет Бейлора
Підготовка паровозів до шоу. Джерело зображення: Університет Бейлора

Перше зіткнення поїздів, влаштоване Стрітером, мало такий величезний успіх у публіки, що в наступному році було організовано вже шість аналогічних шоу. Одне з найвідоміших відбулося в 1896 році на північ від міста Вако, в штаті Техас. Подія увійшла в історію як «Crash» . (в пер. з англ. «аварія», «катастрофа»)

Постановкою аварії в Уейко займався Вільям Джордж Краш, який працював на залізниці Міссурі-Канзас-Техас, в компанії «лінія Кеті».

Власники залізнодорожної колії щосили намагалися відновити своє фінансове становище після економічної кризи 1893 року, тому вони придумали в такий спосіб залучити нових пасажирів.

Влаштувавши аварію потягів на цій залізниці, пропонували глядачам купити квитки зі знижкою на поїзд в Техас для проїзду до місця представлення.

Для організації шоу Фарбую виділили два 35-тонних паровози із номерами 999 і 1001, які він пофарбував в червоний і зелений кольори. А співробітники компанії спеціально для шоу побудували залізничну ділянку між трьома пагорбами, які утворили природний амфітеатр, що ідеально підходить для перегляду.

40000 глядачів і тимчасове місто

Очікувалося, що на аварію приїдуть подивитися близько 20 000 чоловік, і Краш для розміщення глядачів побудував ціле тимчасове містечко, яке він так і назвав… Краш.

Щоб забезпечити глядачам комфортні умови в тимчасовому містечку були вириті колодязі і організовані ресторани, які розмістили під куполами циркових наметів. Для підтримки порядку були найняті близько 200 поліцейських, а на випадок необхідності приборкання особливо буйних глядачів навіть побудували спеціальну дерев’яну в’язницю.

15 вересня 1896 року розпочали з’їжджатися люди. До полудня на місце шоу прибули 40 000 глядачів, що набагато більше, ніж передбачалося спочатку.

«Чоловіки, жінки та діти, юристи, лікарі, торговці, фермери, ремісники, службовці, представники всіх класів і верств суспільства, розмістилися на схилах пагорбів, з нетерпінням чекаючи захоплюючої події, щоб побачити шоу вони з’їхалися з усієї країни», – писала газета «Галвестон Дейлі Ньюс» .

Через такий наплив відвідувачів, містечко Краш на кілька годин стало другим за величиною містом в Техасі.

Близько 17:00 за сигналом Вільяма Джорджа Краша обидва поїзди почали рухатися назустріч один одному.

Локомотиви з декількома причепленими вагонами розігналися до 80 кілометрів на годину, а потім зіткнулися, перетворившись на купу понівеченого металу, після чого стався потужний вибух.

Момент зіткнення локомотивів.  Джерело зображення: Університет Бейлора
The explosion. Views of the Head End Collision at Crush, Texas, Septemeber 15, 1896. Credit: The Texas Collection, Baylor University https://www.flickr.com/photos/texascollectionbaylor/albums/72157654348527782

В результаті кілька людей загинули, а багато глядачів отримали поранення від уламків і киплячої води, що вирвалася з котлів паровозів. Фотограф, якого спеціально найняли для зйомки аварії позбувся ока через прилетівший від вибуху болт.

Спочатку вибух не входив в плани організаторів і після цього інциденту Джордж Краш був звільнений. Але, розуміючи, що шоу виявилося дуже прибутковим, компанія незабаром знову найняла його.

Джо Конноллі, людина, яка знищила більше 146 локомотивів

Якщо Вільям Джордж Краш був найвідомішим організатором залізничних катастроф, Джо Конноллі в цьому плані був самим «плідним».

У період з 1896 по 1932 рік він поставив понад 70 вистав і знищив не менше 146 локомотивів.

Зіткнення поїздів.  Джерело зображення:
Trains just as they struck. Views of the Head End Collision at Crush, Texas, Septemeber 15, 1896. Credit: The Texas Collection, Baylor University https://www.flickr.com/photos/texascollectionbaylor/albums/72157654348527782

8 вересня 1896, за тиждень до аварії в містечку Краш, Конноллі зібрав близько 5000 осіб, які заплатили по 50 центів кожен, щоб стати свідками зіткнення двох локомотивів.

Зрозумівши прибутковість цього заходу, Конноллі почав роз’їжджати по країні, організовуючи такі шоу. Щоб збільшити видовищність він додавав в шоу такі елементи як прив’язування динаміту до передньої частини локомотивів або заповнення задньої частини паровозів бензином і гарячим вугіллям, щоб потяги стикалися один з одним, будучи охоплені вогнем і вибухали.

Архівні кадри з постановочної аварією паровозів (HuntleyFilmArchives):

Популярність таких залізничних катастроф тривала до 1930-х років, своє останнє шоу Джо Конноллі продемонстрував на Ярмарку штату Айова в 1932 році, а в 1935 році їх і зовсім припинили.

Редакція може не поділяти думки авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації в матеріалах із посиланням на зовнішні джерела. Роміщення цієї публікаці на інших сайтах без відкритого активного посилання на LikeMe заборонено.